Dansjes op het balkon - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Amber Been - WaarBenJij.nu Dansjes op het balkon - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Amber Been - WaarBenJij.nu

Dansjes op het balkon

Door: Amber

Blijf op de hoogte en volg Amber

05 Februari 2017 | Cuba, Trinidad

De week begon op zaterdagochtend bij een optocht door de stad. Alle kinderen hadden zich uitgedost ter ere van José Martí en paradeerden door de straten met hun school om hun outfits en choreografieën te showen. Nadat we even naar het spektakel hadden gekeken gingen we met een groep al fietsend naar het strand. Daar hebben we heerlijk de hele middag gezwommen, cocktails gedronken en van een massage genoten. De hele groep bestond uit verschillende soloreizigers die elkaar in een hostel in Havana hadden ontmoet, waarvan er deze week een paar bij mij in het huis logeerden.

's Avonds was ik uitgenodigd door Gretel, de dochter van Irma, mijn docente van de eerste twee weken, om mee te gaan naar de kerk. Altijd bijzonder om mee te maken in een ander land en zeker goed voor mijn Spaans. Na de mis zondigde ik meteen door met de groep van het strand een fles rum te nuttigen op Plaza Mayor en zondag zagen we elkaar weer om wat sightseeing in Trinidad te doen en wat koffies te drinken bij Don Pepe.

Heel leuk zo'n vol weekend, maar daarna was ik meteen twee dagen gesneuveld. Even lekker rustig uitgeziekt en woensdag kon ik er weer tegen aan. 's Ochtends moest ik eerst mijn visum verlengen, een avontuur op zich. Je kan dat niet in cash betalen, maar alleen met speciale postzegels. Om die te bemachtigen moet je je eerst door een rij bij de bank worstelen en als dat is gelukt mag je door naar de rij bij het immigratiekantoor. Daar was het me toch een partij druk, maar ze hebben hier een nogal vreemd toeristenbeleid, dus zo stond ik na vijf minuten als eerste, enigszins bezwaard, weer buiten mét mijn verlengde visum.

Woensdagavond waren Jana en ik uitgenodigd voor een diner bij Irma thuis, samen met Gretel en haar man. Het zijn allemaal superlieve mensen en het was dan ook heel gezellig. Donderdag hadden we in plaats van les een wandeling door de stad gepland met twee docenten. Het was leuk om wat plekken te zien die ik normaal gesproken niet zo snel zou bezoeken maar eerlijk gezegd schoot het echt totaal niet op, wat kunnen Cubanen langzaam lopen... Volgende keer ga ik lekker zelf.

Na de wandeling ging ik met Jana naar het strand, waar we eerst hebben gepicknickt met een lekker gegrild visje, en daarna nog even gezwommen. 's Avonds hebben we gegeten bij La Botija, een leuk restaurant hier in de buurt. Het was de laatste avond van Jana, dus haar tijd hier in Trinidad moest even goed afgesloten. Daarna liepen we door het centrum en ik kreeg toch sterk het vermoeden dat ik de vrienden van Henk (zie een van de reacties onder een eerder blog) zag staan! Dat liep uiteindelijk uit op nog een hele gezellige avond met het ophalen van herinneringen en spontane dansjes op het balkon waar ze speelden.

Vrijdag zette die spontane trend zich door en toen mijn gitaardocent last-minute toch moest werken, kreeg ik van hem de uitnodiging of ik anders niet mee wilde naar het Casa de la Musica, waar ze moesten spelen. Dus hup, achterop de scooter (en nee daar was ik met mijn zomerse jurkje totaal niet op gekleed) mét gitaar, richting het centrum. Ik had geloof ik iets te hard geroepen dat ik toch echt beter piano dan gitaar kon spelen, dus ik heb ook nog wat gespeeld, want waarom ook niet.

's Avonds moest de band spelen op een festival bij een dorp in de buurt en als ik zin had was ik ook daar van harte welkom. Dus na een snelle maaltijd opnieuw hup, ditmaal in de guagua (de bus) met de hele band, instrumenten en verdere aanhang. En ze hadden gelijk, geen toerist te bekennen, een echt Cubaans feestje! Na wat salsadansjes op straat zelfs nog wat nummers meegespeeld met de band (veel dank aan de vervelende improvisatielessen van vroeger)!

Na die geweldige avond was het gisteren tijd om een beetje bij te slapen en lekker rustig aan te doen. 's Avonds naar een concert geweest met wat bekende sterren van onder andere Buena Vista Social Club en Tropicana. Was leuk om mee te maken maar eerlijk gezegd niet echt heel bijzonder. En vandaag als het weer een beetje fatsoenlijk blijft naar het strand. Nog even opladen voor mijn laatste week hier!

  • 05 Februari 2017 - 17:08

    Peter:

    Leggiedownunder gaat eindelijk los! En ook blij dat je een mening hebt, kiest allemaal een stuk makkelijker. Klinkt allemaal echt goed! Hasta la Vista

  • 06 Februari 2017 - 08:06

    Peter:

    Die eerste foto is echt schitterend!

  • 06 Februari 2017 - 19:11

    Ome Henky:

    Wat een leuk verslag Amber, zo herkenbaar voor erik en mij alsof we er zelf rondlopen en wat ontzettend leuk het filmpje van de balkon-band van de mij bekende muziekgroep met Mario Santana waarmee ik voorheen speelde in Trinidad!!!! doe ze de hartelijke groeten, ik zal ze nog enkele foto's sturen en de link naar het filmpje aan je verstuurde email-adressen van hen. Het zijn hele goede muzikanten ! Ze spelen in Trinidad overal en nergens, in het klein, en in Nederland zouden ze een volle concertzaal trekken !
    We gaan na deze heerlijke beach verhalen zelf maar even niet naar het strand maar aan de hollands maandag-koffie op 14 hoog met een koekje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Trinidad

Cuba

Spaans en salsa in Cuba

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2017

¡Hasta pronto Trinidad!

05 Februari 2017

Dansjes op het balkon

26 Januari 2017

El Valle, Santa Clara y El Cubano

16 Januari 2017

Salsa en Cuba Libres

09 Januari 2017

Eerste dagen in Cuba
Amber

Actief sinds 27 Juni 2012
Verslag gelezen: 77
Totaal aantal bezoekers 11469

Voorgaande reizen:

21 Februari 2017 - 07 Oktober 2017

Argentinië

05 Januari 2017 - 17 Februari 2017

Cuba

30 Juni 2012 - 19 Augustus 2012

Down Under

Landen bezocht: